O mlze, která se dala krájet, ale ne proletět autor Jirka Paleta

22.08.2010 10:25

31.7.2010 Po úspěšném zdolání velkého trojúhelníku nad Vysočinou jsem začal plánovat další a delší let v Posázaví. Na mapě to vypadalo docela pěkně - start LK RICA, první otočný bod buď Sázava nebo Český Šternberk, druhý pak Český Brod. Celkem 62 nebo 77 km FAI trojúhelník. Podle průměrné spotřeby 3,5l/hod. to bylo možné a tak jsem jenom čekal na počasí. První pokus koncem června moc nevyšel - na zemi bezvětří, jakmile jsem výletl ze stínu kopce na Světicemi tak začal foukat SV vítr kolem 6m/s a v tom se nikam nedalo letět. Čili zabalit a zpátky domů. Odpoledne jsme polítali s Mlčochem v okolí Doubravčic, takže jsem aspoň trochu okouknul část plánované cesty.
Předpověď na sobotu 31.7. ráno vypadala dobře, zmínka o místních mlhách vzbudila očekávání krásných cárů mlhy, které budou na fotkách super a při prolítávání ještě lepší. Budík dávám na 04:15. Vstávám ještě do tmy, ale na sestavování krosny je už dobře vidět. Podmínky pro start ideální - vítr 1 m/s po dráze letiště. Hup do vzduchu, kolečko kolem letiště, fotka a hurá na trať. No a pak jsem ji uviděl - mlhu, která se plazila od Sázavy přes Mnichovice a čekala na mě hned za Světicemi. Byla tak do 20-30m nad zemí a bylo mi jasné, že úsek do Českého Šternberka asi nebude možné letět. OK, otáčím na trasu v obráceném směru a jenom trochu doufám, že se za tu hodinku třeba mlha trochu zvedne. Letím přes Mukařov, lomy v Žernovce a za chvíli jsem v Doubravčicích. Mlčoch je na sletu v Býkovicích, tak jenom fotím a letím dál směr Tuchoraz, Kšely a mohyla u Lipan. Mohyla je krásně nasvícená, míjím plynovou stanici u Kouřimi (nebezpečný prostor D2) a mířím směr mlha. U Ždánic je pěkný kostelík a kousek od něj něco, co připomíná Stonehenge. Je to památník obětem 2. světové války (podle webu https://cestyapamatky.cz).
Mlha začíná u Horních Krut a za tu hodinu letu se vůbec nezměnila. Celé Posázaví směrem k přehradě Švihov i údolí na druhou stranu k Benešovu je jedno velké bílé moře a tak je mi jasné, že Šternberk opravdu neuvidím. Na okraji mlhy je ještě vidět kousek LK Sázava, tak ho beru jako druhý otočný bod a začínám hledat cestu zpátky. Vůbec se mi nechce nad větší oblasti s mlhou, tak točím na SZ a přelétám nad několka mléčnými údolími směrem ke Konojeům a Černým Voděradům. Důvěřuji plně motoru, ale pro jistotu stoupám tak 300-400m nad terén a hledám v lese paseky nebo aspoň mladé stromky. Když by vypadnul motor, přijde mi epší přistát do lesa který vidím než na louku, kterou nevidím. Z mlhy krásně vyčuhuje Ondřejovská hvězdárna. Koukám, jestli není Vašek v práci - není, taky kdo by byl v sobotu v půl osmé :-) Podél mlhy letím do Stránčic a protože mám ještě dost benzínu, protahuji trasu až do Průhonic. Křižovatka D1 a SOKP512 (spojka na D5 do Plzně) je celkem postavená, ale jenom tam trochu překáží pumpa SHELL. Prý za ni majitelé chtějí 350 mil. korun.... Za chvilku jsem u zámku v Průhonicích, fotím domky v JV části (tady někde bydlí Dolek) a podél hranice CTR se vracím na letiště. Ještě kolečko nad Světicemi, závěrečný pohled na bílé moře v Posázaví a trocha houpání při přistání.
GPS ukazuje celkovou proletěnou vzdálenost 86km za 2:15 hod. V nádrži zbylo ještě 2,5 litru paliva, což je ještě na půl hodiny.
Takže v podobném počasí by to přístě mohlo dát i stovku. Uvidíme....